Mijn eerste game(jam): a cute mess

Ik maakte mijn eerste spel: a cute mess!

Afgelopen weekend heb ik meegedaan aan mijn eerste gamejam samen met mijn vriend. Eigenlijk zouden twee vrienden meedoen, maar die gingen even een kindje op de wereld zetten. Dus die haakten, begrijpelijk, af.

Wat is een gamejam?

Heel simpel gezegd is een gamejam: in korte tijd een spel maken. Dat kan in je eentje, of met andere mensen samen zijn. Dit kan thuis, of op een speciale locatie. Er zijn elk moment van het jaar wel gamejams bezig, voor een overzicht van alle gamejams is deze site erg fijn. Daar kun je je ook online inschrijven om mee te doen aan een jam.

Wij hadden besloten een eigen jam te doen, en schreven ons nergens voor in. Georganiseerde gamejams kunnen een thema hebben of bepaalde eisen en we wilden ons niets laten opleggen.

Het voordeel van wél meedoen met een georganiseerde gamejam is dat je een grote kans hebt dat andere gamejammers jouw spel gaan spelen. En dat jij ook andermans spellen kan spelen die in die gamejam gemaakt zijn.

Alles in het spel heb ik met de hand getekend
Alles in het spel heb ik met de hand getekend

Waarom deden we een gamejam?

Ik had zelf nog nooit een spel gemaakt dus ik wilde eens zien hoe dat precies ging. En het leek me leuk om met Pim een spel te maken! Pim had al een keer eerder met Unity (software) gewerkt om Jumpy Wall te maken en wilde graag nog een spel maken. Door jezelf een beperkte tijd te geven werk je veel harder en ben je minder perfectionistisch omdat er gewoon geen tijd voor is. Erg leuk!

eerste prototype: gooien en vangen
eerste prototype: gooien en vangen

Onze planning:

Vrijdagavond: spel bedenken en eerste speelbare prototype maken. (Gelukt)
Zaterdag: Spel echt maken. Waaronder het artwork en audio. (Half gelukt)
Zondag: Polijsten, dus alles net wat beter maken en afmaken. (Hier kunnen we nog wel een dag voor gebruiken)

Hoe het uiteindelijk liep
De bovenstaande planning was erg goed, maar toch bleek dat we zondag nog veel meer moesten doen. We begonnen zondag pas rond 22.00 aan de audio… En het voegde zoveel toe! Dus hier wil ik de volgende keer echt eerder aan beginnen, of werken met iemand die dat op zich neemt. Nu heb ik vooral rechtenvrije geluiden van freesounds.org gedownload.

ons eerste prototype zonder afbeeldingen
ons eerste prototype zonder afbeeldingen

a cute mess

Hoe ontstaat het idee?

Pim en ik begonnen vrijdagavond met ideeën spuien. Best wel snel kwamen we bij zombie-katten die achter je aanliepen als je een bol wol vast had. Die bol wol moest je overgooien om niet opgegeten te worden, want de katten volgden de bol. De uitdaging zat hem in dat je een bepaalde tijd moest volhouden niet opgegeten te worden…

Dit idee vonden we uiteindelijk wat te saai, maar het overgooien-aspect vonden we beide heel leuk. Dat wilden we verder uitwerken. Langzaam veranderde het vorige idee in katten die een soort lummeltje spelen met een hond. Maar ook dat miste nog iets… dus toen kwamen de meubels die breken erbij.

Waar gaat ‘a cute mess’ over?

Je speelt met z’n tweeën en bent allebei een kat. Als katten vind je het leuk om de hond alles vies en kapot te laten maken. Nu denk je “Ahw, arme domme hond, die doet gewoon wat de katten willen.” Maar eigenlijk doen ze dit vaker en vindt de hond het juist leuk om alles vies en kapot te maken. En dat snap ik wel! Dat lijkt me ook heel leuk.

En ik verklap niet wat… maar er zit ook een twist in het spel.

a cute mess - Gameplay
a cute mess – Gameplay

Speel a cute mess online

Leermomenten

Dingen die ik geleerd heb en de volgende keer weer zou doen, of beter zou doen.

  • Audio is belangrijk! Dit wisten we ook wel, maar we hadden er beide geen “tijd voor”. Dus dit wil ik de volgende keer serieuzer nemen en eerder mee beginnen. Want toen de geluidjes erbij zaten was het gelijk ZO VEEL beter.
  • Vertrouw anderen en geef ze de ruimte om met eigen oplossingen te komen.
  • Wanneer je moet kiezen tussen de makkelijke oplossing en de Juiste Oplossing, kies dan voor de makkelijke oplossing. Na de jam ben je er toch klaar mee.
  • Houd je “scope” (heel) klein. De scope is je visie van het spel, dus wat je gaat maken.
  • Ik vond deze video heel leerzaam over de dingen die fout kunnen gaan bij een gamejam. Eigenlijk is het hele kanaal van Jonas Tyroller fijn en goed om te kijken tijdens bijvoorbeeld lunchpauzes.

 


Zo, dat was het. Ik ben heel benieuwd wat je van ons spel vindt en of je wel eens aan een gamejam wilt meedoen.

Follow

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*