Hoe ging de lancering van Cupkiezer? + marketing tips & tricks

Cupkiezer is officieel gelanceerd en de twee kortingsfeestweken zijn voorbij (gevlogen). Tijd voor een terugblik, zodat we nog even kunnen nagenieten van de cijfers.

Ik schrijf deze blog deels omdat ik er best trots op ben dat er überhaupt mensen zijn die onze quiz gebruiken, maar vooral omdat ik zelf heel nieuwsgierig ben en zulke posts bij anderen heel leuk vind om te lezen :). En als ik ook mijn leermomenten erbij vernoem, heb ik er over een jaar zelf ook nog wat aan en jullie hopelijk ook.

Cupkiezer

Cupkiezer staat sinds 4 oktober live, maar toen kondigde we dit nog niet aan. 19 oktober was de officiële lancering.

Wat ik heb aan marketing gedaan?

Het product
Het belangrijkste is, denk ik, een product hebben wat nog niet bestaat maar waar wel vraag naar is. Ik miste zelf heel erg een Cupkiezer toen ik op zoek ging naar mijn eerste menstruatiecup. En later hoorde ik hetzelfde van veel andere mensen.

Tijdens het maken
Tijdens het bouwen en uitdenken van de quiz hebben we gevraagd op verschillende plekken (onze site, social media, fora en Facebookgroepen) of mensen alvast de quiz wilden testen. Dit leverde 72 testers op! Ik ben er nog niet over uit of mensen misschien dachten dat ze gratis cups konden testen of dat ze gewoon benieuwd waren… maar deze mensen hadden daardoor al van Cupkiezer gehoord. En die konden we ook bij de lancering een mail sturen.

Om de lancering te vieren en om mensen over te halen om naar Cupkiezer te gaan regelde ik van te voren kortingscodes bij webshops.

Bij de lancering
Verder heb ik via Google gezocht naar bloggers die al eens over een menstruatiecup hadden geblogd en die persoonlijk een mail gestuurd met info over Cupkiezer. Daarna heb ik overige duurzame blogs en webshops benaderd.
Ik had al een lijst met webshops die menstruatiecups verkochten, omdat ik ze had gevraagd om een kortingscode, dus die kon ik ook mailen.
Als laatste stuurde ik een persbericht naar magazines, kranten en eigenlijk alle openbare pers-adressen die ik kon vinden.

Tussendoor deelde ik uiteraard alles op Twitter, Facebook en Instagram. Bij de lancering zette ik Facebook ads in.

Na de lancering
Ik wil nog lokale kranten mailen en leuke blogs blijven schrijven. Er zijn gelukkig ook gastbloggers die ons helpen (waar we er altijd meer van kunnen gebruiken!). Verder wil ik de quiz blijven verbeteren, dus als je tips hebt horen we die graag!

Statistieken van het Facebookbericht.
Statistieken van het Facebookbericht.

Wat leverde dit op?

  • Uit de pers kwam helemaal niks, ik kan wel zien dat die mail vaak geopend is en er op geklikt is, maar ik hoopte eigenlijk dat iemand erover ging schrijven.
  • De duurzame bloggers persoonlijk benaderen leverde het meeste op en was ook het leukste. Iedereen reageerde superenthousiast terwijl ik bang was dat ik ze lastigviel of spamde. Wat zijn (duurzame) bloggers toch leuke mensen <3
  • De meeste bezoekers kwamen via Facebook. Ik had €10 ingezet als Facebookadvertentie-budget, getarget op duurzame vrouwen maar dat leverde niet veel op. De post kreeg alleen extra likes van rare buitenlandse Facebookprofielen. Ik had ook vrienden gevraagd om de post te liken en dat hielp veel beter voor het bereik.

De bezoekersaantallen van de lancering

4 oktober 2017 t/m 7 november 2017 17:00
Cupkiezer.nl bezoekers: 4 oktober 2017 t/m 7 november 2017 17:00

Wat was de de meest bezochte dag?

  • Donderdag 26 oktober: 1422 bezoekers. Dat is die mooie piek die je hierboven ziet.

Hoeveel keer is de Cupkiezer gedaan?

  • De resultatenpagina is 1891 keer bereikt door 1600 verschillende mensen. 😲

Welke menstruatiecup is het populairst?

Eerst even over privacy: we kunnen niet zien wie wat precies invoert. Wél zien we in Google Analytics als er op een link geklikt is. Op deze manier kan ik bijvoorbeeld zien bij welke vraag mensen afhaken (dat is de vraag over je baarmoedermondhoogte), zodat ik de quiz kan verbeteren. Maar we kunnen ook zien welke cups het populairst zijn. Op deze vijf cups werd het meest geklikt.

Hoe kwamen bezoekers op Cupkiezer?

  • Facebook (2000+)
  • Direct (358) – dit vind ik echt cool, dat zoveel mensen cupkiezer.nl gewoon intypten.
  • Google (168)
  • E-mail (100)
  • Via andere sites (48)
  • Twitter (19)
  • Instagram (7)

Via welk social medium komen de meeste bezoekers?

Met welke zoektermen komen mensen op de site?

  • “cupkiezer”
    logisch :) Ik vind het wel grappig dat mensen ipv cupkiezer.nl in de adresbalk(/zoekbalk) invullen, ze cupkiezer invullen en dan op het eerste resultaat klikken. Ik betrap mezelf er ook nog wel eens op.
  • “organicup kruidvat”
  • “menstruatiecup verkleurd”
  • “aneer menstruatiecup”
  • “menstruatiecup vouwen”
  • “monki menstruatiecup”

Welke websites hebben geschreven over Cupkiezer?

Top drie meest gelezen blogs?

Lanceringskortingsfeest (631x) Cupkiezer in live testfase (115x) en de cupervaring van Nine (105x)

 

Cupkiezer.nl maakt het makkelijk om een duurzame menstruatiecup te kiezen
Cupkiezer.nl maakt het makkelijk om een duurzame menstruatiecup te kiezen

Conclusies

  • Bloggers zijn superlief, zolang je ze geen spam stuurt en persoonlijk benadert.
  • Als een grote blogger je link op Facebook deelt zitten er die dag elke minuut meerdere mensen op je site :o
  • Facebook levert de meeste bezoekers op, van alle social media.
  • Vraag je vrienden om je Facebookposts te liken, dat werkt beter dan een klein advertentie-budget.
  • Over elk onderwerp is wel een Facebookgroep te vinden waar je testers kan vinden.

 


Al met al ben ik echt heel trots op de lancering en vind ik alles rondom (de marketing van) Cupkiezer zo leuk. Het is heerlijk om een eigen project te hebben waar ik zelf mag bepalen wat er allemaal gebeurt en wanneer. Zoals dat ik het advertentie-budget zelf bepaal, alleen jammer dat ik het ook zelf betaal. ;)

 

Alle cijfers gaan over 4 oktober 2017 t/m 7 november 2017, gemeten in Google Analytics.

Follow

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Reacties

  1. 14 november 2017
    Beantwoord

    Wat een leuke blogpost! Heel erg leerzaam om te zien hoe je dit allemaal hebt aangepakt en wat leuk dat de CupKiezer zo goed ontvangen wordt.
    Ik denk inderdaad dat vooral het punt van bloggers persooonlijk benaderen goed werkt. Standaard persberichten gooi ik eigenlijk bijna altijd meteen weg, maar voor lieve en persoonlijke neem ik graag de tijd. En dat kan hele leuke dingen opleveren!
    (Ik was je trouwens helemaal vergeten te mailen dat ik over de CupKiezer had geschreven, maar leuk dat je het zelf al had gezien!)

    • Nynke
      15 november 2017
      Beantwoord

      Hoi Desi,

      bedankt voor je leuke reactie! :D Fijn dat je wat aan de blog had en goed om nog even bevestigd te hebben dat je bloggers niet moet spammen :P Naast dat het niet chill is, heb je er dus ook weinig aan. In die tijd kun je beter wat minder mensen persoonlijk benaderen.

      En bedankt voor Cupkiezer noemen <3 Super!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*